Warszawa, 1992
akcja
W początkach latach 90., gdy w Polsce zatriumfował kapitalizm i budowała się neoliberalna gospodarka, utrzymany w liberalnym duchu dziennik „Obserwator” zaprosił do współpracy Pawła Althamera – artystę związanego z „Kowalnią”, jednym z czołowych ugrupowań młodej sztuki polskiej lat 90. XX wieku – i zaproponował stworzenie kampanii reklamowej czasopisma.
Artysta przeprowadził akcję, do której zaangażował kilku bezdomnych. Stali się oni symbolem reprezentantów marginesu społecznego tak wyraźnie wykluczonych z przywilejów, które transformacja ustrojowa przyniosła innym grupom społecznym, promując indywidualizm i przedsiębiorczość. Twórca pozostawił ich jako niemych obserwatorów gwałtownych przemian ekonomicznych, klasowych i społecznych. W centrum Warszawy, z przyklejonym do ubrania logo czasopisma, obserwowali życie ulicy. Tym gestem artysta odwrócił ich dotychczasową rolę w miejskim krajobrazie – z obserwowanych pariasów, stali się „widzącymi”, definiującymi sytuację opatrzoną artystycznym komentarzem twórcy.
  Paweł Althamer, Obserwator, fot. dzięki uprzejmości artysty oraz Fundacji Galerii Foksal
Paweł Althamer, Obserwator, fot. dzięki uprzejmości artysty oraz Fundacji Galerii Foksal
W późniejszych latach Paweł Althamer coraz częściej zachęcał do współpracy wykluczone i marginalizowane grupy – bezdomnych, pozostawioną samą sobie młodzież z zaniedbanych i ubogich dzielnic, narkomanów, niepełnosprawnych – traktując ich często jako współautorów dzieł i działań w przestrzeni publicznej. Oprócz sympatii mieszkańców, choćby warszawskiego Bródna, zapewniło to autorowi uznanie odbiorców i krytyków sztuki, między innymi podczas wystawy w New Museum w Nowym Jorku (2014).
Ważnym aspektem pracy Obserwator jest perspektywa obserwacji rzeczywistości w kategorii filmu. Zachowała się fotograficzna dokumentacja akcji, wystawiana obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie.