fot. dzięki uprzejmości artystyki

Kamila Szejnoch
Huśtawka

Warszawa, 2008
instalacja

 

Kamila Szejnoch, Karuzela Zjeżdżalnia Huśtawka, fot. dzięki uprzejmości artystki

20 września 2008 roku na pomniku Kościuszkowców znajdującym się na warszawskiej Pradze, a dokładniej na wyciągniętej dłoni Kościuszkowca, zawieszono czerwoną huśtawkę. Jednak była ona stosunkowo krótko użytkowana z powodu interwencji policji i nałożonej na artystkę kary. Praca stanowiła część niezrealizowanego tryptyku do przestrzeni publicznej Karuzela Huśtawka Zjeżdżalnia. Jego założenia artystka przedstawia w rozmowie „Zabawia i sztuka mają wiele wspólnego”.

Kamila Szejnoch, Karuzela Zjeżdżalnia Huśtawka, fot. dzięki uprzejmości artystki

Huśtawka została zainstalowana nielegalnie. Artystka uzyskała wprawdzie ustne pozwolenie od urzędu dzielnicy, jednak na dwa dni przed otwarciem okazało się, że nie otrzyma oficjalnej zgody ze względu na protesty kombatantów przeciwko realizacji pracy. Mimo wszystko zdecydowała się zawiesić huśtawkę nielegalnie, którą, po interwencji policji, zdemontowano jeszcze tego samego dnia.

Kamila Szejnoch, Huśtawka, fot. dzięki uprzejmości artystki

Zestawienie monumentalnego pomnika z zabawką kojarzoną z zabawą i beztroską miało nadać nowe sensy dominującym nad przestrzenią miasta materialnym znakom przeszłości, które w poprzedniej sytuacji politycznej „opowiadały” oficjalną historię. Praca, która przez swoją krótkotrwałość stała się rodzajem happeningu, w założeniu miała także zwrócić uwagę na zasklepione w pomnikach konotacje, które często znaczą co innego dla pamięci zbiorowej, jak i jednostkowej.

Kamila Szejnoch, Huśtawka, fot. dzięki uprzejmości artystki

Słowo od eksperta

Tę pracę Kamili Szejnoch cenię za odważne, ale i wdzięczne naruszenie przestrzeni pomnikowego upamiętniania przeszłości, zagarniania miasta dla młodych, dla nowych pokoleń.

Bogna Świątkowska